Transporto savaitė (rugsėjo 10-16 d.)

Situacija „Linavoje“ ir daug svarbių naujienų iš Lenkijos, ES santykiai su Rusija transporto sektoriuje ir pilotinis Eurazijos ekonominės sąjungos projektas, AdBlue sistemos tikrinimai Didžiojoje Britanijoje ir saulės baterijos ant puspriekabės stogo. Apie tai ir ne tik naujausioje „Transporto savaitėje“ iš CargoNews.lt 

Nesutarimai „Linavoje“ tęsiasi

Mes jau rašėme apie tai, kad situacija „Linavoje“ yra konfliktinė. Šiame kontekste Asociacijos prezidentas Erlandas Mikėnas atviru laišku kreipėsi į vežėjus (žiūrėkite apačioje). Įdomu, kad „Linavos“ tinklapyje jis nebuvo paskelbtas – tik žinutė apie tai, kad „laiškas tėra asmeninė E. Mikėno, kaip vežėjo, nuomonė, nesuderinta su oficialia asociacijos pozicija, ir joje išdėstyti faktai vertintini kritiškai“ (nors kaip prezidento pozicija gali būti tik asmenine nuomone, nelabai aišku).

2018.09.01-1  2018.09.01-2

Tuo pat metu į Asociacijos narius kreipėsi ir naujas generalinis sekretorius Mečislavas Atroškevičius, kuris pristatė tris pirmuosius savo darbus. „Neabejotinai svarbiausias iš jų – mūsų steigiama draudimo bendrovė. Dėsiu visas pastangas, kad ši bendrovė atsirastų kaip įmanoma greičiau, kad pagaliau vežėjai gautų teisingas draudimo kainas. Kitas ne ką mažiau svarbus darbas – politizuotų teisminių bylų užbaigimas ir teismų maratono nutraukimas. Trečia užduotis – atgaivinti sustojusius darbus transporto politikos klausimais. Turime pradėti dirbti ta linkme, gerindami vežėjų verslo sąlygas“, – reziumavo M. Atroškevičius.

Įdomu, kad rugsėjo 13 d. įvykusiame „Linavos“ prezidiumo posėdyje E. Mikėnas išsakė savo abejones dėl R. Vosyliaus, kaip prezidiumo nario, įgaliojimų, mat šiuo klausimu vyksta teismas. Tačiau viceprezidentas R. Martinavičius pareiškė, kad prezidentas elgiasi nekorektiškai.

Tuo pat metu Teisinių ir organizacinių reikalų komiteto pirmininkas R. Vosylius komiteto vardu pasiūlė prezidiumui sudaryti taikos sutartį UAB „Mečys“ Asociacijai iškeltose bylose, ir prezidiumas pritarė šiam siūlymui. Be to, R. Vosylius pristatė situaciją, susijusią su Panevėžio regiono rinkimais, kuriuose buvo išrinktas prezidiumo narys A. Pajuodis (E. Mikėno šalininkas) ir kurie, galimai, buvo suklastoti. Galiausiai buvo pritarta posėdžio pirmininko pasiūlymui, situacijai išsiaiškinti sudaryti komisiją.

Pagaliau, posėdyje buvo nutarta įtraukti į „Linavos“ struktūrą naują – sekretoriaus paslaugų plėtrai ir inovacijoms – pareigybę ir skirti į šias pareigas Zenoną Buivydą, kuris yra E. Mikėno oponentas.

Daugiau apie padėtį „Linavoje“ skaitykite specialiame CargoNews.lt straipsnyje, kuris bus paskelbtas artimiausiu metu.

Nieko sau, paklaida!

Kalvarijos pasienio punkte sunkvežimio vairuotojas Marius Sribikė su kolega pateko į nemalonią situaciją – pasvėrus vilkiką, svarstyklės parodė, kad gerokai viršijimas leistinas svoris. Vairuotojai kategoriškai nesutiko su svoriu, kurį parodė kelio dangoje sumontuota įranga, ir po to, kai transporto priemonė buvo pasverta ant muitinės stacionarių svarstyklių, paaiškėjo, kad jie buvo teisūs.

„Mes, lietuviai, galime pasiginčyti, bet kaip elgtis užsieniečiams, kuriems sunku susikalbėti? Pagal metrologinę patikrą leidžiama 2 proc. paklaida, o realiai paklaida yra 5 t. Ant stacionarių svarstyklių mes sveriame 40 t, o jie randa 45 t. Už tai gresia didžiulės baudos man, įmonei, tiekėjui. Jūs įsivaizduokite: svarstyklės sveria neteisingai, o jie baudžia žmones. Tai kaip dabar bus? Jie turi naikinti visas paskirtas baudas. Tai yra kažkas nerealaus!“ – reziumavo M. Sribikė.

Lietuvos transporto saugos administracijos atstovas Irmantas Kuzas technikos klaidą pripažino, pažymėdamas: „Matyt, įvyko kažkokia klaida, bet realiai mes vadovaujamės svarstyklių parodymais, kurias prižiūri Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD). Iki šiol svarstyklės buvo sukalibruotos ir veikė gerai“. LAKD į susidariusią situaciją sureagavo lakoniškai: „Kelių direkcija situaciją žino. Rangovas yra informuotas apie sistemos gedimą ir privalo per tris dienas pašalinti gedimą“.

Ar galėjo dėl technikos klaidos būti nubausti kiti vairuotojai, niekas nežino…

Naujienos iš Seimo

Rugsėjo 12 d. Seimo ekonomikos komiteto posėdyje svarstytas įstatymo projektas dėl kelių mokesčio sistemos Lietuvoje pakeitimo. Posėdyje dalyvavęs „Linavos“ sekretorius transporto politikai Tomas Garuolis pažymėjo, kad, svarstant kelių rinkliavos tarifų dydžius, būtina įvertinti Lietuvos, kaip tranzito valstybės patrauklumą, nes, padidėjus kelių naudotojo mokesčiui (skaičiuojant pagal nuvažiuotą atstumą), dėl palankensių sąlygų kaimyninėse valstybėse jis gali sumažėti. Svarstomą įstatymo projektą galima rasti čia.

Tuo pat metu Lietuvos susisiekimo ministras Rokas Masiulis pristatė Seime įstatymo „Dėl Kelių eismo konvencijos ratifikavimo“ projektą, kuriuo siekiama ratifikuoti Kelių eismo konvenciją, sudarytą 1949 m. Ženevoje (toliau – Ženevos konvencija), kad Lietuvoje išduotus vairuotojo pažymėjimus pripažintų šalys, kurios ratifikavo tik Ženevos konvenciją. 1991 m. lapkričio 20 d. Lietuva ratifikavo 1968 m. Vienos konvenciją dėl kelių eismo (toliau – Vienos konvencija), bet neratifikavo Ženevos konvencijos. Dėl šios priežasties Lietuvoje išduotas vairuotojo pažymėjimas negalioja (arba gali negalioti priklausomai nuo valstybės nacionalinio reglamentavimo) šalyse, kurios ratifikavo Ženevos konvenciją, bet neratifikavo Vienos konvencijos (Japonijoje, Jungtinėse Amerikos Valstijose, Naujojoje Zelandijoje, Tailande). Tokių šalių yra per 50. Projektui po pateikimo vieningai pritarė 107 Seimo nariai. Seimo posėdyje projektą numatoma svarstyti rugsėjo 27 d.

Lietuvos transporto sektoriuje tūkstančiai laisvų darbo vietų

Kaip pranešė Lietuvos Statistikos departamentas, antrojo 2018 m. ketvirčio pabaigoje šalyje buvo 19,2 tūkst. laisvų darbo vietų samdomiems darbuotojams, ir transporto sektoriuje jų buvo 2 tūkstančiai.

Naujienos iš Lenkijos

Praeitą savaitę svarbių naujienų iš Lenkijos buvo kaip niekad daug. Pirmiausiai norime informuoti, kad 2018 m. spalio 1 d. šioje šalyje įsigalios įstatymas, kuris įpareigos vežėjus teikti krovinių stebėjimo sistemai SENT duomenis apie faktinę transporto priemonės buvimo vietą (detaliau apie tai čia).

Taip pat pažymėtina, kad įsigalioję Lenkijos kelių transporto įstatymo pakeitimai, be kita ko, numato reikšmingą sankcijų sugriežtinimą už tam tikrus pažeidimus (daugiau informacijos apie tai čia).

Kartu, kaip praneša žiniasklaida, Lenkijos Finansų ministerija atšaukė įstatymo projektą, kuris turėjo apriboti kuro įvežimą į šalį automobilių bakuose iki 200 litrų.

Pagaliau, lenkų jėgos struktūrų profsąjungoms nepavyko susitrati su valdžia dėl didesnių atlyginimų ir geresnių darbo sąlygų. Kiek anksčiau jos jau buvo perspėjusios vežėjus, kad gali prasidėti „itališkas streikas“, kurio esmė – labai griežtas pareigų vykdymas. Kol kas ši situacija neatsiliepė Lenkijos muitinės darbui pasienyje su Baltarusija, bet rizika, kad problemos prasidės, išlieka.

Didesnės baudos Prancūzijoje už darbuotojų komandiravimo tvarkos pažeidimą

Kaip praneša žiniasklaida, Prancūzijoje sugriežtintos baudos už darbuotojų komandiravimo (tranzitas nesiskaito) tvarkos pažeidimą, kurios turėtų įsigalioti po kelių mėnesių. Nuo to momento darbdavys už pirmą pažeidimą mokės 3000 eurų, o jeigu dviejų metų bėgyje, skaičiuojant nuo pirmo nusižengimo, situacija pasikartos, sumokėti teks 6000 eurų. Tačiau bendra baudų suma negali viršyti 500 tūkstančių eurų.

Šiame kontekste pažymėtina, kad situacija su reikalavimu mokėti vietinį minimalų atlyginimą komandiruojamiems darbuotojams Europoje faktiškai lieka neapibrėžta. Pavyzdžiui, Prancūzija ir Vokietija nacionaliniu lygiu reikalauja tai daryti, bet ES aiškios pozicijos šiuo klausimu neturi (užtenka paskaityti ES Transporto komisarės Violetos Bulc laišką). Teismų praktika šioje srityje irgi yra prieštaringa. Kitaip tariant, jeigu turite transporto verslą, pavyzdžiui, Vokietijoje, taip pat laiko, pinigų ir gerą advokatą, turite šansų įrodyti vietiniame teisme, kad užsienio vežėjas neprivalo mokėti komandiruojamam darbuotojui vokiško minimalaus atlyginimo.     

Didziojoje Britanijoje AdBlue sistemos tikrinimai

Kaip teigiama žiniasklaidoje, šiuo metu penkiose Didžiosios Britanijos vietose (kokiose būtent, nenurodoma) jau vyksta AdBlue sistemos tikrinimai. Jeigu DVSA (angl. Driver and Vehicle Standards Agency) pareigūnai, naudodami specialiai tam skirtą įrangą, nustatys manipuliacijos faktą, pažeidimas turės būti pašalintas per 10 dienų. Kitaip – 300 svarų (kažkur 330 eurų) bauda.

Švedijoje bus laikinai uždarytas svarbus kelias

Nuo spalio 11 d. dėl remonto darbų kažkur dviem savaitėms bus uždaryta automagistralė E6 Malmės šiaurėje (daugiau detalių čia).

ES santykių su Rusija transporto srityje situacija

Eurostato duomenimis, pirmoje 2018 m. pusėje autotransportu iš ES į Rusiją nukeliavo 5,2 milijonų tonų krovinių, t.y. 2,6 proc. mažiau nei tuo pačiu laikotarpiu 2017 m. (bet pažymėtina, kad 2017 m. augimas šioje srityje buvo pakankamai ženklus, todėl nedidelis nuosmukis neturėtų klaidinti). Krovinių pervežimas autotransportu iš Rusijos į ES pirmoje 2018 m. pusėje, lyginant su tuo pačiu 2017 m. laikotarpiu, išaugo 6,4 proc. iki 5,3 milijonų tonų (į Lietuvą – 62 tūkst. tonų, augimas – 21,9 proc.). Pagrindiniai Rusijos importo ir eksporto partneriai Europoje šiuo atveju – Vokietija ir Lenkija (daugiau statistikos rusų kalba – tame tarpe apie vežamas prekes – čia).

Keičiama Rusijos bendrųjų leidimų su specialia žyma išdavimo tvarka

Informuojame, kad parengtas Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus įsakymo projektas, kuris numato, kad Rusijos bendrieji leidimai su žyma „leidžiama vežti ir trečiųjų šalių krovinius“ bus išduodami vežėjams po vieną transporto priemonei, naudojusiai šios valstybės leidimus. Su paskelbtu įsakymo projektu galima susipažinti čia.

Sankcijinių prekių pervežimo kontrolės projektas Eurazijos ekonominėje sąjungoje

Eurazijos ekonominė sąjunga pradeda vykdyti pilotinį skaitmeninių transporto koridorių kūrimo projektą, kurio tikslas – krovinio stebėjimas, naudojant skaitmenines technologijas, visos kelionės metu, kad į Rusiją negalėtų patekti sankcijinės prekės (ateityje planuojama, kad taip bus kontroliuojami visi kroviniai). Konkrečiai Rusijoje šiame kontekste nuo rugsėjo 20 d. bus naudojamos elektroninės navigacinės plombos GLONASS sistemos pagrindu, ir eksperimente dalyvaus tiek rusiškos, tiek kitų šalių transporto kompanijos, kurios minėtas plombas gaus nemokamai. Pažymėtina, kad tarp maršrutų, kuriuose jis bus vykdomas: „Ubylinka“ (Rusija) – Kostanay (Kazachstanas) ir „Burački“ (Rusija) – Bauyrzhana Konysbayeva (Kazachstranas).

Gruzija uždraudė kviečių importą ir eksportą autotransportu

Kaip pranešė Gruzijos valstybinės institucijos, nuo šių metų rugsėjo 15 d. autotransportas negali įvežti į Gruziją ir išvežti iš jos kviečių, kviečių ir rugių mišinio (meslino) bei kvietinių ir kvietinių-ruginių miltų. Daryti tai galima tik geležinkeliu ir jūra, nebent pavyktų gauti Gruzijos Pajamų tarnybos prie Finansų ministerijos leidimą.

Saulės baterijos ant puspriekabės stogo

Mes jau rašėme apie amerikietišką sunkvežimį „Starship“, kurio viena iš naujovių – saulės baterijos ant puspriekabės stogo. Dabar „DHL“ užsakytą puspriekabės stogą su saulės baterijomis sukūrė Didžiosios Britanijos kompanija „Don Bur“. „Trailar“ (angl. „trailer“ + „solar“), gamintojo teigimu, leis sumažinti degalų sunaudojimą iki 5,2 proc. ir CO2 emisiją (tiesa, saulės energija yra naudojama ne važiavimui, o papildomoms funkciojoms – pavyzdžiui, oro kondicionavimo sistemos veikimui). Paspaudus šią nuorodą, rasite vaizdo įrašą apie „Trailar“.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *